Powered By Blogger

Thursday, February 10, 2011

perjuangan alif ba ta


apakah signifikannya agama islam kepada bangsa melayu? islam adalah agama bagi orang melayu. dalam kata lain islam dan melayu tidak dapat di pisahkan. tidak ada bangsa lain di dunia yang mengsosiasikan diri mereka dengan agama yang dianuti. jika kita rujuk dala perlembangaan melaysia agama islam adalah sebahagian daripada takrifan melayu itu sendiri. istilah "masuk melayu" ataupun jadi melayu yang memeluk islam. di utara malaysia pula, stilah 'masuk jawi"(berkhatan) juga bermaksud jadi melayu kerana jawi merujuk kepada melayu.

apapula signifikannya bangsa kepada orang melayu?perlembagaan malaysia mentakrif orang atau bangsa melayu sebagai mereka yang mengamalkan budaya dan adat melayu serta bertutur bahasa melayu. ada dua peribahasa melayu yang menyebut tentang bangsa iaitu bahasa jiwa bangsa danbahasa menunjukkan bangsa. kedua-dua peribahasa ini menunjukkan suatu hubungan yang amat kuat di antara bahasa dan bangsa melayu. seseorang melayu itu dikaitkan dengan bahasanya kerana bahasa adalah semangat jiwa dan roh bagi bangsa melayu.

bagi orang melayu, tanah air ini adalah watan mereka. iaitu bumi yang mereka pijak dan langit yang mereka junjung.suatu ketika dahulu, wilayah ini dikenali sebagai tanah melayu atau semenanjung melayu. namun dalam usaha penyatuan wilayah pada 16 setember 1963 nama itu di tukarkan kepada malaysia. ahli -ahli sejarah merujuk perkataan malaysia kepada satu wilayah melayu, melayu raya, nusantara atau alam melayu.

maka tidak hairanlah mengapa fasal 3 pelembagaan umno dengan jelas menyatakan bahawa umno adalah sebuah parti politik yang berjuang emndukung citi-cita kebangsaan. melayu demi mengekalkan maruah dan memartabatkan bangsa, agama, dan tanah air dengan matlamat seperti yang tersenarai dalam perkara 3.1 sehingga 3.6(halaman 1 hingga 2)yang antaranya ialah menegakkan, mempertahankan dan mengembangkan islam : memajukan ekonomi rakyat melayu ; menjamin kedudukan bahasa melayu ; menjamin bahasa melayu ; menjamin bahasa kebangsaan ; membangunkan budaya kebangsaan yang berteraskan kebudayaan melayu dan mempertahankan hak hak istimewa orang melayu.

No comments:

Post a Comment