Powered By Blogger

Sunday, November 7, 2010

maklum balas laporan akhbar " HARI-HARI MAKAN CEKODOK"

nama         ---> pn rohana bte salam
tarikh        ---> 28 ogos 2010
tempat      ---> kg ramuan china besar, masjid tanah melaka
siaran       ---> akbar metro

merujuk kepada kes laporan yang telah di paparkan oleh akhbar harian metro mengenai HARI-HARI MAKAN CEKODOK yang bertarikh 28 ogos 2010 yang bertempat di kampung ramuan china besar masjid tanah melaka, pihak japerun ayer limau telah membuat siasatan kepada pihak berkenaan iaitu pn rohana bte salam


LATAR BELAKANG

beliau yang bernama ROHANA BTE SALAM (no kad pengenalan 720329-04-5024) yang tinggal bersama suami en kamarul zaman bin muhammad , no kad pengenalan 641212-04-5543 serta 7 orang anak merupakan penduduk tetap kampung tersebut. suami beliau yang bekerja sebagai pengawal keselamatan yang berpendapatan sebanyak rm 600 sebulan. jesteru itu atas aduan yang telah di paparkan dalam akhbar harian metro YB adun ayer limau telah mengarah pegawai japerun untuk turun membuat siasatan dengan JKKK.


LAWATAN BESAR- BESARANYB PADA TAHUN 2009

pada tahun 2009 YB kawasan ayer limau bersama pemimpin tempatan serta 10-14 agensi kerajaan seperti JKM, pertanian,pejabat daerah, pembela ,risda, PPRT, kesihatan dan lain-lain lagi telah membuat lawatan ke kg ramuan china secara besar besaran pada april 2009. dalam lawatan tersebut YB kawasan telah menyarankan kepada JKKK agar membuat permohinan bantuan dan lain-lain bagi meringankan bebanan ditangung oleh beliau yang kini tidak bekerja.

PERMOHONAN

-dalam lawatan tersebut pihak YB kawasan serta JKKK kg telah menyokong setiap pemohonan yang di pohon.
- selain itu pihak JKKK sentiasa memberi perhatian kepada masalah yang di hadapi oleh penduduk kampung.
- pihak YB kawasan juga memaklumkan bahawa semua kelulusan adalah di bawah siasatan dari JKM.
- YB kawasan juga telah memberikan peringatan bahawa mengikut prosuder setiap seisi rumah hanya             layak menerima satu bantuan dari JKM.

SIASATAN SELEPAS LAWATAN YB SECARA BESAR-BESARAN

- utk makluman pihak JKM telah membuat siasatan dan telah meluluskan bantuan kanak-kanak sebanyak rm 400 sebulan
- selain itu en mat yasin telah hadir dan menyerahkan borang risda untuk di lengkapi
- MAIM juga membuat siasatan ke rumah beliau bagi melihat sendiri masalah yang di perolehi

KEPUTUSAN

- kini beliau telah memperolehi kelulusan MAIM yang memberikan bantuan bulanan sebanyak rm 300 setahun yang biasanya di sampaikan pada bulan ramadan .

RUMUSAN

-didapati pn rohana tidaklah makan cekodok setiap hari dan ini secara kebetulan semasa wartawan itu hadir mereka sekeluarga sedang makan cekodok yang mengunakan dapur kayu.
-ini berikutan kerana dapur gas beliau rosak
-ini menunjukkan maklumat yang di siarkan pada keratan ahkbar adalah sangat bercanggah sekali dari maklumat yang kami perolehi.
- jesteru itu YB kawasan sangat atas tindakkan segelintir masyarakat yang tidak bertangungjawab semata-mata bagi bagi kepentingan sendiri dan politik murahan.
-selain itu diingatkan kepada pihak akhbar agar merujuk kepada JKKK sebelum membuat sesuatu berita atau tinjauan

1 comment:

  1. alhamdulillah, dapat juga makan cekodok guna dapur kayu...mesti best. dah lama tak makan...
    apapapun, tahniah YB, bagus dapat maklum balas berkenaan setiap aduan yang diterima. jadi kita tidaklah kita terperanjat , ada juga orang kampung kita yang susah yang hanya makan cekodok saja setiap hari.

    ReplyDelete